تبیان، دستیار زندگی
اگر سری به سایت اختصاصی امیر تاجیک بزنید بر سر در آن نوشته: « امیرتاجیک سرود ملی تیم ملی ایران را در جام جهانی 2006 آلمان میخواند.» و جالب است بدانید بر صفحه نخست سایت علیرضا عصار نوشته شده: « محمد دادکان رییس فدراسیون فوتبا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مکافاتی بنام سرود تیم ملی

اگر سری به سایت اختصاصی امیر تاجیک بزنید بر سر در آن نوشته:

« امیرتاجیک سرود ملی تیم ملی ایران را در جام جهانی 2006 آلمان میخواند.»

و جالب است بدانید بر صفحه نخست سایت علیرضا عصار نوشته شده:

« محمد دادکان رییس فدراسیون فوتبال علیرضا عصار را به عنوان خواننده رسمی سرود تیم ملی ایران در جام جهانی اعلام کرد.»

کماکان این سوال برای مردم وجود دارد که چه کسی بطور قطع سرود تیم ملی در جام جهانی را میخواند.اگر واقعیت را بخواهید این احتمال هست که خود خوانندگان و حتی مسوولین امرهم ندانند که بالاخره چه کسی این سرود را خواهد خواند. اما از کجا و چگونه و چه زمانی این بحث در گرفت؟ آغاز ماجرا این چنین بود که فیفا اعلام میکند هریک از 32 تیم حاضر در جام جهانی یک آهنگ ساخته و به این فدراسیون معرفی کنند تا کل این 32 آهنگ در قالب یک مجموعه منتشر شود.در همان ابتدا شایع شد که فیفا از بین خوانندگان ایرانی آرش و دی جی علی را برای این منظور انتخاب کرده.البته با توجه به اینکه این افراد در بین خوانندگان ایرانی مقیم خارج از مشهورترین ها هستند و کلیپ های ایندو مدام از شبکه های آنور آبی پخش میشود این انتخاب چندان عجیب به نظر نمیرسید. آهنگ ایندو به سرعت ساخته و منتشر شد و کم کم به گوش بسیاری رسید. جالب اینکه شعر این آهنگ از شاهکاربینش پژوه است که شعر سرود عصار را نیز همو سروده! این شعر بر روی یکی از ملودی های قدیمی آرش و دی جی علی سروده شده و متن آن این چنین است:

« ما بچه های ایرونیم / همیشه ایرونی میمونیم / با هم یکصدا میخونیم / با هم یکصدا / ایران ایران ایران / تیم ملی فوتبالش / با بچه های باحالش / حال حریفو میگیریم / اگه پاش بیفته / واسه ایران میمیریم »

بینش پژوه در این مورد گفته که « از طرف آرش از انگلیس برای من درخواستی فرستاده شد که بر روی این آهنگ که ساخته خود آرش است شعری بگذارم.»

کلیپ این آهنگ با عنوان« بچه های ایرون » در اسپانیا ساخته شد و اتفاقا علیرغم نام تولید کنندگان و تبلیغات فراوان چندان هم مورد انتظارو استقبال واقع نشد.

پس از این انتخاب فیفا حجت الاسلام علیپور معاون فرهنگی فدراسیون اعلام کرد که ما با استعلامی که از فیفا داشته ایم عقد هرگونه قرارداد با این خوانندگان تکذیب شده و البته این حق طبیعی ماست که بخواهیم خواننده ای را معرفی کنیم که در اثرش فرهنگ اصیل ایرانی را مد نظر بگیرد. در ابتدا حرف از شجریان شد و البته علیرغم اینکه کسی در استادیومها حال شنیدن موسیقی سنتی را ندارد به خاطر کلاس خاص شجریان و البته یادآوری آهنگی چون سپیده امیدواریهایی بوجود آمد. پس از آن بحث شهرام ناظری مطرح شد و مردم یاد آهنگ زیبای سواران دشت امید افتادند که در جام جهانی 1998 بارها پخش شد و البته بسیار مورد توجه قرار گرفت .

اسامی افتخاری و گروه عارف و ... هم مطرح شد که جملگی نافرجام ماند وپس از این اتفاقات نام دو نفر برسر زبا نها افتاد که تا کنون هم هست :

« امیر تاجیک » و « علیرضاعصار».

اکنون فدراسیون و معاون فرهنگی اش از تاجیک نام میبرند که سابقه خواندن ترانه مرد آیین را در جام جهانی کشتی 2002 دارد و از طرف دیگر موسسه فرهنگی ورزشی ایران خودرو علیرضاعصار را حمایت میکند.

اما چرا ایران خودرو؟

شنیده ها حاکی از آن است که فدراسیون فوتبال طی قراردادی حقوق امور فرهنگی هنری و تبلیغاتی جام جهانی 2006 را در ازای دریافت 400 میلیون تومان به این موسسه واگذار کرده و اکنون این طبیعی است که این موسسه خود را برای انتخاب خواننده و آهنگ محق بداند.

و اما درباره این دو خواننده:

امیر تاجیک پس ازخواندن ترانه انتهایی مجموعه زیر آسمان شهر گل کرد و البته لحن حماسی او همراه با صدایی گرم و پرحجم زبانزد است.ترانه حماسی مردآیین از او با شعری از علی معلم در دو نسخه کلاسیک و پاپ یکی در اوکراین و دیگری در تهران اجرا و ضبط شد. از فعالیتهای مشابهی که او انجام داده اجرای زنده در بازی ایران و آلمان ایران و بحرین پرسپولیس و بایرن مونیخ و بازی ایران و ژاپن است. کاست زیر آسمون شهر تا به حال تنها اثر اوست و البته در آرشیو صداوسیما ترانه یه مسجد و چند اثر جدید را نیز دارد. اما ترانه تاجیک برای جام جهانی به سبک خراسانی و با تلاش علی معلم با نام « عزم و ایمان – مرد میدان » آماده شده. و مضمون شعر این اثر اینچنین است :

« عزم و ایمان فخر و آواز است آنک / مرد میدان توپ و دروازه است آنک / گر حریفان داغ گل چینند از گل / جیب یاران بلبل تازه است آنک ...» . ایرادی که بر این آهنگ گرفته شد سنگین بودن و قابلیت نداشتن برای زمزمه از سوی تماشاگران بود.چیزی که البته مبرهن به نظر میرسید.

علیرضا عصار اما خوانندگی را با آهنگ عیدانه شروع کرد. از نوجوانی نوازنده پیانو بوده و اکنون کار آهنگسازی بسیاری از آثار خود را انجام میدهد. خود او شروع کار موسیقی اش را در سن 5/5 سالگی معرفی میکند و البته تا به حال چندین کنسرت و چندین آلبوم از او منتشر شده. کاستهایی نظیر کوچ عاشقانه – حال من بیتو – ای عاشقان – عشق الهی – و مولای عشق. البته یکی دو اثر با مضامین سیاسی ضمیمه کارهای اوست که بدون تردید لحن و شیوه منحصر به فردی در خوانندگی و ادای جملات دارد.همانطور که ذکر شد شعر آهنگ او برای جام جهانی از بینش پژوه است و البته آهنگساز این اثرکه « ایران من » نام گرفته شهراد روحانی است که به گفته خودش از آخرین کاری که با خواننده انجام داده نزدیک به 30 سال گذشته و این کار را فقط به خاطر ایران و البته علاقه به شخص علیرضاعصار انجام داده .

این آهنگ به گفته روحانی در دستگاه همایون ساخته شده و ترجیع بندی این چنین دارد :

« ایران من ایران من جان تو و من / سبز و سپید و سرخ تو پیراهن من » .

کلیپ این آهنگ بیشتر اقبال پخش از صدا و سیما را یافته و از نگاه تماشاگران هم این انتخاب بهتری به نظر میرسد . نکته دیگری که این کلیپ در دل خود دارد این است که در قسمتهای انتهایی آهنگ ترجیع بند از زبان تماشاگران و بدون کلام عصار ادا میشود و این خود ادعایی است بر اینکه این آهنگ را در استادیومها میشود خواند.

در این میان اما جریانات دیگری هم وارد عمل شده اند. اکنون هر ارگانی که توانش را داشته یک آهنگ برای جام جهانی آماده کرده است !! برخی از این کارها البته شخصی است . طبق یک آمار غیر رسمی حدود 14 آهنگ این چنینی تا به حال ضبط شده.

گفته شده گروه موفق آریان هم آهنگی ساخته که کار تهیه کلیپ آن هم بزودی انجام میشود. یک تهیه کننده موسیقی میگوید کار آریان تا به حال از همه کارهایی که در داخل تولید شده بهتر بوده چون پارامتر های فوتبالی که به درد تماشاچیان فوتبال میخورد در آن رعایت شده. شعر آهنگ گروه آریان کار نینف امیرخاص است با این مضمون:

« باز اسم وطن اومد به میون / بازم عاشقا جمعن همشون / میدون و هزار قلب بیقرار / دست ها به دعا چشما نگرون / پر شد همه جا یکدل یه صدا / فریاد همه از پیر و جوون / پیش تا پایان / ای جاویدان ایران ....»

بنیامین جدیدترین ستاره موسیقی پاپ ایران هم آهنگی را در این باره ساخته که خودش گفته به نفع آریانی ها کنار رفته و آن را منتشر نمیکند!

آهنگ بنیامین با لحنی حماسی با این مضمون شروع میشود:

« ضربان قلب من با صدای قلب تو میزنه...»

و البته گروه میناوند جمشیدی و نکیسا هم آهنگ و کلیپی ساخته اند که با توجه به ادعایی که کرده اند به دلیل فوتبالی بودن خودشان اثرمتناسبی در این مورد خواهد شد. شعر این اثر از شاهین شاهین زاد است و هر کدام از این سه نفر قطعاتی از این آهنگ را میخوانند.

به هر حال این جریان ادامه دارد و البته خواننده نهایی از بین عصار و تاجیک انتخاب میشود.

منتها چیزی که در این بین اهمیت دارد اینکه آهنگ جام جهانی باید علاوه بر دارا بودن پارامتر هایی همچون لحن حماسی و شاخصه های ایرانی بودن این نکته را هم مد نظر قرار دهد که ایجاد هیجان و تحرک برای بازیکنان و تماشاگران در خود داشته باشد . چیزی که تاکنون در آهنگهای سنگینی که از سیما پخش شده مشاهده شده همین سنگینی آهنگها است و ظاهرا مدیران فرهنگی فدراسیون هم اکنون بیشتر بر روی حرکت زایی و قدرت تهییج و جذاب بودن این آهنگ تاکید دارند.مشخص است که انتظار تماشاچیان فوتبال یک موسیقی سنتی یا عرفانی یا معنی گرا و حتی حماسی صرف نیست. آنها آهنگی میطلبند که شور و هیجان به آنها منتقل کند و صد البته بتوان به سادگی با آن ارتباط برقرار کرد و لااقل آن را زمزمه کرد.